Foto Irene Borst

Om meer tijd te kunnen besteden aan haar werktheatergroep ‘Pandora’ en met de nodige buitenlandse opdrachten op zak, besloot regisseur Panda van Proosdij afscheid te nemen van Prestige. In drie achtereenvolgende voorstellingen, ‘Prestige Sin(g)s’, ‘Fe-Male’ en ‘the Wise and the Wicked’ tilde ze – samen met muzikaal leider Richard Fitzhugh – Prestige naar een hoger niveau. Panda’s opvolger, Irene Borst beaamt de ontwikkeling die de groep doormaakte. Ze volgt Prestige al een tijdje en was onder de indruk van de eerdere voorstellingen. Geniale, prachtig uitgevoerde arrangementen bezorgden haar kippenvel en het viel haar op dat het publiek zelfs soms een traantje wegpinkte. Prestige prijst zich rijk in Irene Borst een vakkundige en gedreven opvolger te hebben gevonden. Samen met Richard vormt ze het creatief team bij de theater zanggroep.

“Wat mij opviel was de passie en de inleving van de spelers, de scènes en de zang waren doorleefd: er werd strak en met diepe intentie gespeeld en gezongen. Het kwam binnen bij het publiek en dat vond ik heel knap. Dergelijke kwaliteit kom je niet zo vaak tegen in het niet-professionele circuit. Prestige zingt alle nummers in de oorspronkelijke taal: van Swahili, Latijn en Zulu tot Duits, Frans en Engels. Dat vind ik best bijzonder. Ik ben blij dat er ook wel Nederlandse nummers worden geselecteerd, want daar zitten heel soms juweeltjes tussen. Het is een ontzettend gave uitdaging om aan de slag te gaan met deze bijzondere groep! Tegelijkertijd ervaar ik natuurlijk de druk om weer een mooie voorstelling neer te zetten, de lat ligt immers hoog”. Aldus Irene.

Met Prestige is ze inmiddels druk in de weer met die nieuwe voorstelling ‘“Excess Baggage”’ die op 23, 24 en 25 november a.s. speelt in het CKC theater in Zoetermeer. Hierover zegt ze het volgende: “Dit is een verhaal met de nodige lagen en lijnen. De rode draad is dat we als mensen in alle opzichten groeien en gevormd worden door wat we meemaken. We dragen allemaal ballast met ons mee door onze ervaringen, onze hoop en verwachtingen. We leren om te gaan met tegenslagen, soms vinden we onszelf opnieuw uit en ontdoen we ons van het teveel aan bagage. Helaas lukt dat soms niet helemaal of helemaal niet. In de voorstelling monteren we situaties door middel van prachtige solo- en ensemblezang in combinatie met spel en korte dialogen. Het is voor mij extra spannend dit met een ervaren groep volwassen spelers/zangers te doen. Werken met de geniale Richard Fitzhugh is een bijkomende bonus.”

Zie hier voor meer informatie over Irene Borst.